در این صفحه مقالاتی که ربط به فناوری پیدا می کنند را خواهید خواند

۲۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

نقش مدیریت لجستیک در پخش مویرگی محصولات غذایی و بهداشتی

کانال‌های توزیع و شبکه پخش یکی از اجزای مخلوط بازاریابی و یکی از ارکان اصلی طرح کسب‌وکار است. تولیدکنندگان محصولات غذایی و شوینده/بهداشتی عموماً از دو شبکه مختلف برای پخش محصولات و رساندن تولیدات خود به دست مصرف‌کننده نهایی بهره می‌برند.

پخش مویرگی

ادامه مطلب...
۳۱ شهریور ۹۹ ، ۱۳:۳۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مونا حبیبی زاده

آموزش تایپ کردن با ده انگشت

در این مطلب به شما روش تایپ ده انگشتی را می آموزد تا در کمترین زمان طولانی ترین مطالب را به راحتس تایپ نمایید ، امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گیرد. 

 

در زندگی امروزی استفاده از کامپیوتر در همه زمینه ها کمک های زیادی به ما میکند ، یکی از این استفاده ها ، تایپ کردن نامه ها ، نمونه سوالات ، گزارشات و ...... است ، اما اگر سرعت شما کم باشد این تایپ زمان بسیار زیادی را از شما میگیرد و باعث می شود که از همان روش سنتی استفاده کنید

آموزش تایپ کردن با ده انگشت

به نقل از آکاایران : تایپ نمودن 180 حرف در یک دقیقه شاید برای شما یک رویا تلقی شود ، اما بایستی بدانید اگر مهارت تایپ 10 انگشتی را فرا بگیرید میتوانید با سرعتی بیش از 5 برابر سایر کاربران عادی تایپ نمایید و با این مقدار حروف در دقیقه متون خود را تایپ کنید. این مهارت را میتوان بسیار گرانبها دانست چرا که در دنیایی که با سرعت رو به مجازی سازی میرود داشتن چنین توانمندهایی بسیار با ارزش است. تایپ 10 انگشتی یک مهارت است که با اندکی تمرین و ممارست میتوانید به آن دست یابید. در این ترفند قصد داریم چندین روش گوناگون که باعث ایجاد یک روند رو به رشد برای فراگیری تایپ 10 انگشتی میشود را برای شما بازگو نماییم.



با دقت به کیبورد نگاه کنید. دو تا از دکمه های صفحه کلید بر روی خود برجستگی های کوچکی دارند که وجود آنها به شما کمک می کند تا موقعیت این دو دکمه را حتی در تاریکی یا بدون نگاه کردن نیز بتوان پیدا کرد. دکمه های مذکور، حروف F و J می باشند. انگشت اشاره دست راست خود را روی حرف F و انگشت اشاره دست چپتان را روی حرف J بگذارید.

دو انگشت سبابه خود را روی دکمه Space مستقر نموده و 6 انگشت باقیمانده را به ترتیب روی دکمه های کنار حروف F و J بگذارید (البته بدون فشردن دکمه ها). با مستقر شدن دستتان در این حالت، موقعیت تمامی دیگر کلیدها، نسبت به این 8 کلید ردیف وسط، قابل پیدا کردن می باشد.

حال، برای تایپ کردن، هر کلیدی را که می خواهید فشار دهید باید از میان 8 انگشت ردیف وسط، فقط یک انگشت که به آن دکمه نزدیکتر است از جای خود بلند شده، کلید مذکور را فشرده و دوباره به جای خود بازگردد.  پس از بازگشت انگشت به موقعیت اولیه، انگشت بعدی جهت فشردن دکمه بعدی از جای خود بلند شده، دکمه را فشرده و به جای خود باز می گردد. همینطور، هر دکمه ای را که می خواهیم فشار دهیم، فقط یک انگشت برای فشردن آن از جای خود حرکت کرده، آن کلید را فشرده و دوباره به جای خود باز می گردد.

در شروع کار، ممکن است اجرای این روش، کمی برایتان دشوار بوده و یا احساس کنید، روش کندی است، اما فراموش نکنید که به مرور زمان آنقدر در این کار ماهر خواهید شد که سرعت نوشتنتان با صفحه کلید چندان فرقی با سرعت نوشتن با خودکار نخواهد داشت.

تایپ


کلیات ماجرا همین بود، اما یادتان باشد که میزان سرعت و مهارت شما در تایپ کامپیوتری فقط و فقط بستگی به میزان تمرین و تجربه تان خواهد داشت. چنانچه زمانی برسد که بتوانید 180 حرف در دقیقه تایپ کنید (با احتساب کسر 5 حرف به ازای هر غلط) ، یعنی شایستگی دریافت مدرک بین المللی این رشته را داشته و از نظر سازمان فنی و حرفه ای کشور، یک تایپیست حرفه ای به شمار می آیید. پس اگر این مهارت را فرا گرفته اید بایستی به خود ببالید.
به یاد هم داشته باشید مدت دوره آموزش تایپ حرفه ای، به طور معمول در آموزشگاه های فنی و حرفه ای 4 ماه است که گاهی بیشتر نیز می شود. اما جهت آموزش این مهارت به افرادی که واقعأ انگیره و پشتکار یادگیری آن را داشته باشند، یک جلسه نیز کافی بوده و بعد از آن در صورتی که تمرین مرتب و مکرر کنند، به مرور زمان در حد تایپیست های حرفه ای آموزش دیده ظاهر خواهند شد.


 

تایپ ده انگشتی


متن فوق ، محتوای یک دوره 4 ماهه را در یک جلسه آموزش می دهد، پس در صورت یاد نگرفتن از خودتان نا امید نشوید. تجربه نشان داده است از هر سه نفری که توضیحات فوق برایشان بازگو شده، یک نفر واقعأ تایپیست شده است. چه بسا از میان سه نفر بعدی، آن یک نفر شما باشید.

منبع:ترفندستان

 

۳۰ شهریور ۹۹ ، ۱۳:۱۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مونا حبیبی زاده

چگونه دکمه ویندوز روی کیبورد های قدیمی ایجاد کنیم؟

دکمه ویندوز روی کیبورد

اگر شما هم از آن دسته کاربرانی هستید که کار کردن با کیبوردهای قدیمی که روی آن‌ها دکمه ویندوز ندارند را به کیبوردهای جدید ترجیح می‌دهند اما گاهی برای انجام برخی از کارها نیاز به استفاده از دکمه ویندوز روی کیبورد دارند، در این آموزش یاد خواهید گرفت که چگونه دکمه ویندوز روی کیبورد خود ایجاد کنید.

ادامه مطلب...
۳۰ شهریور ۹۹ ، ۰۹:۵۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مونا حبیبی زاده

معرفی ۱۰ ابزار خلاقانه برای مدیریت و نظم دادن به کابل شارژر ها

تقریباً همه گجت های دیجیتال ما سیم ها و کابل های مختلفی برای شارژ شدن و یا اتصال به کامپیوتر و... دارند. همچنین اغلب ما دل خوشی از وجود این کابل های مزاحم در اطراف میز کار خود نداریم. اما فعلاً راهی برای حذف این کابل ها وجود ندارد؛ پس بهتر است به جای غز زدن راهی برای نظم دادن انها پیدا کنیم.

ادامه مطلب...
۲۲ شهریور ۹۹ ، ۱۳:۰۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مونا حبیبی زاده

استفاده از هندزفری و نکاتی درباره آن

شاید شما هم یکی از کسانی باشید که بیشتر اوقات روز و حتی شب ها هندزفری رو در گوش خود گذاشته و با صدای بلند آهنگ مورد علاقه خود را گوش می کنید.  درباره استفاده صحیح از این وسیله ما به شما نکاتی را پیشنهاد می کنیم. 

 

ادامه مطلب...
۲۰ شهریور ۹۹ ، ۱۴:۴۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مونا حبیبی زاده

وسایل دورو ور ما که پر از میکروب هستند!

شستن هر چیزی که کثیف است کار عاقلانه ای است اما میکروب ها و باکتری ها قابل دیدن نیستند و این یعنی بدون این که متوجه باشیم از وسایلی استفاده می کنیم که نه تنها کثیف هستند بلکه ویروس و باکتری ها را منتشر می کنند. مثل موبایل، تخته گوشت چوبی و حتی ماشین لباسشویی. چیزهایی که تا به حال به تمیز کردن آن ها فکر نکرده بودیم.

 

ریموت کنترل

کنترل تلویزیون یکی از وسایلی است که منبع تجمع باکتری هاست و باید هر چند وقت یکبار تمیز شود.

 

آلوده ترین وسایل در خانه, آشنایی با وسایل آلوده در خانه

کنترل تلویزیون یکی از وسایلی است که منبع تجمع باکتری ها است

 

فرمان اتومبیل

شاید در نگهداری و نظافت ماشین فرمان اتومبیل تنها چیزی باشد که اهمیت چندانی ندارد. اما باید بگویم که فرمان اتومبیل اولین چیزی است که باید هنگام نظافت ماشین ابتدا از آن شروع کنید.

 

وسایل پر از میکروب,وسایل آلوده در خانه

فرمان اتومبیل اولین چیزی است که باید هنگام نظافت ماشین ابتدا از آن شروع کنید

 

موبایل

موبایل و تبلت ها سرشار از میکروب و باکتری هستند و باید هفته ای چند مرتبه تمیز شوند.

 

آشنایی با وسایل آلوده, آلودگی وسایل پرکاربرد

موبایل و تبلت ها باید هفته ای چند مرتبه تمیز شوند

 

لپ تاپ

اگر نمی خواهید از صفحه کلید کامپیوتر یا لپ تاپ ویروس بگیرید آن را تمیز کنید و هنگام تمیز کردن آن از شوینده هایی استفاده کنید که به صفحه کلید آسیب نرساند. مثل محلول آب و سرکه.

 

آشنایی با وسایل پرکاربرد روزانه,آلودگی و کثیف بودن وسایل

برای تمیز کردن صفحه کلید کامپیوتر از شوینده هایی استفاده کنید که به آن آسیب نرساند

 

تخته گوشت چوبی

تخته گوشت های چوبی را باید بعد از هر بار استفاده تمیز بشوئید و قبل از کنار گذاشتنش کاملا خشک کنید.

 

آشنایی با وسایل آلوده در خانه, نحوه نظافت در خانه

تخته گوشت چوبی را باید بعد از هر بار استفاده تمیز بشوئید و کاملا خشک کنید

 

ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی به نظر تمیز می آید اما واقعیت این است که رطوبت و قارچ هایی که از لباس های کثیف می آیند وارد درزهای ماشین لباسشویی می شود. بنابراین باید چند ماه یک بار ماشین لباسشویی را تمیز کرد.

 

وسایل آلوده در خانه,آلوده ترین وسایل در خانه

باید چند ماه یک بار ماشین لباسشویی را تمیز کرد

شیر آب

اگر شیر آب پر از میکروب باشد شستن دست ها با آن هیچ فایده ای ندارد. پس باید هر از گاهی شیرهای حمام و آشپزخانه را تمیز کرد.

 

وسایل پرکاربرد آلوده,آشنایی با وسایل آلوده

باید هر از گاهی شیرهای خانه را تمیز کنید

 

کیف

چند لحظه بنشینید و به جاهایی که کیف تان را در طول روز قرار داده اید فکر کنید و این که میکروب ها را با کیف تان وارد زندگی خود می کنید.

 

آلودگی وسایل پرکاربرد,آشنایی با وسایل پرکاربرد روزانه

با قرار دادن کیف در جاهای مختلف میکروب ها را وارد آن می کنید

 

اسفنج آشپزخانه

اگر از اسفنج آشپزخانه زیاد استفاده می کنید باکتری ها و میکروب های زیادی داخل اسفنج لانه می کنند.

 

آشنایی با وسایل پرکاربرد روزانه,وسایل آلوده در خانه

باکتری ها و میکروب های زیادی داخل اسفنج لانه می کنند

 

هندزفری

جای هندزفری در جیب، کیف، ماشین و گوش هاست. بنابراین قبل از این که به گوش های خود آسیبی برسانید آن را یک بار در هفته تمیز کنید.

 

آلودگی و کثیف بودن وسایل,وسایل پر از میکروب

هندزفری ها را یک بار در هفته تمیز کنید

 

دستگیره در

دستگیره در اتاق هایی بیشتر استفاده می شوند و یا درب وروردی را مرتب تمیز کنید و هفته ای یک بار آن را ضدغفونی کنید.

 

آلوده ترین وسایل در خانه, آشنایی با وسایل آلوده در خانه

دستگیره درب ورودی را هفته ای یک بار ضدغفونی کنید

 

بالش

بالش ها باید هر سه ماه یکبار برای از بین بردن کثیفی هایی مثل سلول های مرده پوست و رطوبت و چربی شسته شوند

 

وسایل پر از میکروب,وسایل آلوده در خانه

بالش ها باید هر سه ماه یکبار شسته شوند

 

کلید برق

کلیدهای برق به علت این که دائم با دست ها در ارتباط است بسیار کثیف هستند و برای این که میکروب ها را از فردی به فرد دیگر منتقل نکنند باید آن ها را مرتب تمیز کنیم.

 

آشنایی با وسایل آلوده, آلودگی وسایل پرکاربرد

کلیدهای برق را باید مرتب تمیز کنید

 

منبع : bedunim.ir

۲۰ شهریور ۹۹ ، ۱۴:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مونا حبیبی زاده

جراحی دقیق با کمک اسپیکر هوشمند!

پژوهشگران آمریکایی، اپلیکیشن جدیدی برای اسپیکرهای هوشمند طراحی کرده‌اند که می‌تواند به پزشکان در جراحی دقیق‌تر کمک کند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از یورک‌الرت، پژوهش جدیدی که در "دانشگاه کالیفرنیا، سان‌فرانسیسکو" (UCSF) انجام شده، نشان می‌دهد اسپیکرهای هوشمندی که معمولاً در خانه استفاده می‌شوند، برای به کار رفتن در اتاق عمل و کمک کردن به جراحان نیز قابل برنامه‌ریزی هستند.

 

اسپیکرهای هوشمند به پزشکان اجازه می‌دهند با کمک "رادیولوژی مداخله‌ای" (IR)، سوالات مورد نظر خود را بپرسند و اطلاعات مورد نیاز برای درمان بیمار را به دست آورند.

 

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، سان‌فرانسیسکو، اپلیکیشنی برای اسپیکر خانگی گوگل ابداع کرده‌اند که می‌تواند سوالاتی که با صدای انسان پرسیده می‌شوند، پردازش کند و پیشنهاداتی برای بهبود انجام کار بدهد. اگر رادیولوژی مداخله‌ای نیاز به دانستن اندازه ابزار پزشکی داشته باشد، اسپیکر هوشمند می‌تواند اندازه مناسب را با سرعت و دقت و براساس موقعیت ارائه دهد تا پزشکان، تصمیم نهایی را با دقت بیشتری بگیرند.

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,اسپیکر هوشمند

"کوین سیلز" (Kevin Seals)، متخصص رادیولوژی مداخله‌ای دانشگاه کالیفرنیا، سان‌فرانسیسکو و نویسنده ارشد این پژوهش گفت: هنگامی که پزشک در اتاق عمل مشغول جراحی است، نمی‌تواند از رایانه استفاده کند. رادیولوژی مداخله‌ای می‌تواند اطلاعات دقیق پزشکی را به موقع به پزشکان برساند تا این مشکل برطرف شود. اسپیکر هوشمند نیز به پزشکان کمک می‌کند تا با سرعت و دقت بیشتر و با توجه به نیازهای بیمار تصمیم بگیرند.

 

سیلز افزود: در حال حاضر، صدها نوع ابزار برای جراحی وجود دارند که موجب می‌شوند تصمیم‌گیری برای پزشکان دشوار باشد. این فناوری، به پزشکان امکان می‌دهد تمرکز بیشتری بر درمان بیماران داشته باشند و زمان و انرژی کمتری برای پرداختن به نکات فنی ابزار صرف کنند.

پژوهشگران قصد دارند ساخت این فناوری و گسترش آن را ادامه دهند تا کارایی آن را افزایش و هزینه را کاهش دهند.

۲۰ شهریور ۹۹ ، ۱۳:۵۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مونا حبیبی زاده

اسپیکر چگونه کار می کند؟

اسپیکر چگونه کار می‌کند؟

اطلاعات از روی CD یا DVD خوانده می‌شوند سپس سیگنال‌های دیجیتال در IC Sound در مادربورد تبدیل به سیگنال‌های الکتریکی می‌شوند و در اسپیکر بوسیله مدار تقویت صدا (آمپلی فایر) به بلندگوهای می‌رسند سپس پرده بلندگوها (Cone) شروع به لرزش می‌کند و سیگنال‌های الکتریکی تبدیل به سیگنال‌های صوتی می‌شوند و به گوش انسان می‌رسند.

 

 

نکته

در سیگنال‌های صوتی دو مورد اهمیت دارد.

فرکانس امواج صوتی

  • هر چه فرکانس امواج صوتی بیشتر باشد، ملکول‌های هوا بیشتر جابجا می‌شوند و صدای بم و زیر را می‌توان کنترل کرد.

دامنه امواج صوتی

  • هر چه دامنه امواج صوتی بیشتر باشد گوش انسان صدا را بلندتر می‌شنود.

 

پرده یا دیافراگم بلندگو ها (Cone) چگونه کار می‌کند؟

پرده Cone از کاغذ یا پلاستیک یا فلز ساخته می‌شود که بصورت مخروطی قرار گرفته است. راس مخروط به یک میله فلزی متصل است و لبه بیرونی مخروط به حلقه Suspension متصل می‌شود.

میله فلزی

  • جنس آن از آهن یا فلز دیگری می‌باشد که خاصیت مغناطیس شدن را دارد و دور میله یک سیم پیچ وجود دارد که میدان مغناطیسی لازم را بوجود می‌آورد. دقت داشته باشید که در زیر سیم پیچ یک آهنربای حلقوی ثابت وجود دارد.

حلقه Suspension

  • از یک طرف به پرده Cone وصل می‌شود به پرده Cone اجازه می‌دهد به راحتی در جهت بالا و پایین حرکت کند. این حلقه از طرف دیگر خود به یک قاب سبد مانند به نام Basket متصل می‌شود.

 

روش کار بدین صورت است که به سیم پیچ دور میله فلزی ولتاژی اعمال می‌شود. در اثر عبور جریان الکتریکی از سیم پیچ در اطراف سیم پیچ میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود. اگر قطب‌های مثبت و منفی دو سر سیم پیچ مرتبا تغییر کنند در نتیجه جهت میدان مغناطیسی اطراف میله فلزی نیز تغییر می‌کند. فرض کنید قطب شمال آهنربای حلقوی به سمت سیم پیچ باشد. حال اگر به دو سر سیم پیچ ولتاژ اعمال کنیم و در اثر آن قطب جنوب سیم پیچ روبروی قطب شمال آهنربا قرار می‌گیرد در نتیجه سیم پیچ و میله فلزی به طرف آهنربای حلقوی جذب می‌شوند، حال اگر قطب‌های مثبت و منفی دو سر سیم پیچ عوض شوند در نتیجه قطب شمال سیم پیچ و قطب شمال آهنربای حلقوی روبروی هم قرار می‌گیرند در نتیجه سیم پیچ و میله فلزی از آهنربا دور می‌شوند. از آنجایی که پرده Cone به میله فلزی متصل است در نتیجه دیافراگم شروع به بالا و پایین رفتن می‌کند و باعث ایجاد ارتعاش و حرکت ذرات هوای اطراف آن می‌شود در نتیجه سیگنال صوتی تولید می‌شود و این سیگنال صوتی به گوش انسان می‌رسد.

 

نکته

سه اصل زیر را در نظر بگیرید.

  • حرکت یا چرخش در میدان مغناطیسی
  • جریان الکتریکی درون سیم پیچ
  • آهنربای مغناطیسی

هر دو تا از اصل‌های بالا باعث ایجاد اصل سوم می‌شود و این اساس ساخت ژنراتور‌ها و توربین‌ها و اسپیکر‌ها و میکروفن‌ها و بسیاری دیگر از قطعات می‌باشد. در اسپیکر با استفاده از اصل جریان الکتریکی درون سیم پیچ حول میله فلزی و اصل آهنربای مغناطیسی توانستیم به اصل سوم یعنی حرکت میله و سیم پیچ برسیم که حرکت میله باعث لرزش دیافراگم شد. در میکروفن هم همین اصول کاربرد دارند ولی سیستم آن برعکس اسپیکر می‌باشد. در میکروفن ابتدا امواج صوتی به دیافراگم می‌رسند و باعث حرکت دیافراگم می‌شوند سپس دیافراگم کویل یا سیم پیچ و میله متصل بدان را به حرکت در می‌آورید (اصل حرکت در میدان مغناطیسی) و با داشتن یک آهنربای مغناطیسی (اصل آهنربای مغناطیسی) می‌توانیم در دو سر خروجی سیم پیچ جریان الکتریکی القایی (اصل جریان الکتریکی درون سیم پیچ) داشته باشیم سپس این سیگنال الکتریکی تبدیل به سیگنال دیجیتال می‌شود.

 

نکته

برای درک کارکرد اسپیکر و میکروفن ویدویوی‌های 1 و 2 را دانلود کنید.

 

مدار اسپیکر

به شکل زیر توجه کنید.

مدار اسپیکر از قسمت‌های زیر تشکیل شده است.

فیوز

در ابتدا برق 220 ولت شهری وارد فیوز می‌شود و در صورتی که مقدار آمپراژ ورودی به فیوز کمتر از آمپر فیوز باشد در نتیجه ولتاژ از فیوز رد می‌شود. اگر اتصال کوتاهی در مدار رخ دهد در نتیجه فیوز اجازه عبور جریان زیاد را نخواهد داد.

ترانس

از ترانس کاهنده برای کاهش ولتاژ 220 ولت AC شهری به ولتاژ 12 ولت AC استفاده می‌شود.

به شکل زیر توجه کنید.

همانطور که مشاهده می‌کنید در قسمت ورودی برق 220 ولت وارد ترانس می‌شود و سپس برق 12 ولت AC با دو سیم آبی و یک سیم مشکی (G) وارد مدار ولتاژ اسپیکر می‌شود. دقت کنید یکی از سیم‌های آبی برق 12+ ولت و سیم آبی دیگر دارای برق 12- ولت می‌باشد.

 

مدار ولتاژ اسپیکر

به شکل زیر توجه کنید.

 

 

مدار ولتاژ اسپیکر برق 12 ولت AC گرفته شده از سیم پیچ خروجی ترانس را به برق 12 ولت DC تبدیل می‌کند. ابتدا برق 12 ولت AC وارد پل دیود می‌شود و کاملا یکسو می‌شود سپس ولتاژ توسط خارن‌های بزرگ صاف و DC می شود.

 

مدار تقویت صدا

مدار تقویت کننده صدا بصورت زیر طراحی می‌شود.

ورودی سیگنال الکتریکی

  • بعد از اینکه توسط IC Sound در مادربورد سیگنال دیجیتال صدا تبدیل به سیگنال الکتریکی (ولتاژ) شد وارد این ورودی می‌شود.
  • IC Pre AMP
  • آی سی آمپلی فایر در این قسمت برای تقویت ولتاژ سیگنال الکتریکی استفاده می‌شود سپس سیگنال الکتریکی تقویت شده وارد مدار خازن‌ها و سلف‌ها می‌شود. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید مدار تقویت صدا در اسپیکر دارای تعداد زیادی خازن می‌باشد.
  • آی سی آمپلی فایر در این قسمت برای تقویت جریان الکتریکی استفاده می‌شود سپس این جریان وارد سیم پیچ‌های مدار بلندگو می‌شود .
  • جریانی که وارد سیم پیچ بلندگو می‌شود باعث ایجاد میدان مغناطیسی اطراف سیم پیچ می‌شود سپس این میدان به میدان ایجاد شده توسط آهنربای مغناطیسی برخورد می‌کند و اگر همنام بودند باعث می‌شود سیم پیچ و میله فلزی که دیافراگم بدان متصل است به سمت جلو حرکت کند و اگر میدان‌ها غیر همنام بودند باعث می‌شود سیم پیچ و آهنربا همدیگر را جذب کنند در نتیجه دیافراگم به طرف داخل حرکت کند. با حرکت پرده Cone و لرزش ملکول‌های هوای اطراف آن سیگنال الکتریکی به سیگنال صوتی تبدیل می‌شود.

بلندگو

به شکل زیر توجه کنید.

ورودی سیگنال الکتریکی

  • در ابتدا سیگنال دیجیتال که توسط IC Sound در مادربورد به سیگنال الکتریکی تبدیل شده بود از طریق پنل پشت اسپیکر وارد بورد آن می‌شود.

IC Pre AMP

  • آی سی تقویت ولتاژ سیگنال ورودی صدا می‌باشد. این IC معمولا یک آی سی دو طرفه 8 پایه با شماره 4558 می‌باشد. دقت کنید در مدار تقویت کننده صدا در اسپیکر تنها یک  IC Pre AMP وجود دارد.

خازن

  • بعد از IC تقویت کننده ولتاژ تعدادی خازن وجود دارد تا با کنترل سطح ولتاژ تقویت شده بهترین کیفیت صدا توسط مدار ارائه شود.
  • از این IC برای کنترل بیشتر صدا استفاده می‌شود و معمولا شماره آن برابر 2353 می‌باشد. ممکن است از آی سی SMD با شماره 2313 یا 2314 نیز استفاده شود.
  • از این IC برای ارتباط کنترل اسپیکر با Remote استفاده می‌شود و معمولا شماره آن برابر 2559 می‌باشد.
  • آی سی تقویت کننده جریان باعث تقویت جریان یا سیگنال الکتریکی می‌شود. این IC معمولا با شماره 2030 در مدار تقویت کننده صدا وجود دارد. در مدار تقویت کننده صدا به ازای هر بلندگو یک  IC AMP وجود دارد. برای مثال در این اسپیکر 3 آی سی آمپلی فایر وجود دارد چون 3 بلندگو داریم، دو تا در کنار و یکی در وسط وجود دارد.
  • سیگنال تقویت شده از طریق خروجی بلندگو به طرف بلندگو‌ها هدایت می‌شود.
  • IC Volume Control
  • IC Remote
  • IC AMP
  • خروجی بلندگو

ایرادات اسپیکر

  • روشن نمی‌شود.
  • ولتاژ خازن‌های بزرگ را اندازه بگیرید.
  • پل دیود را چک کنید.
  • ترانس را چک کنید.
  • در حالتی که برق اسپیکر وصل نباشد ترانس را تست بوق کنید. بدین صورت که
  • برای تست بوق سیم پیچ اولیه سلکتور مولتی متر را روی بازر قرار دهید سپس پراب‌های قرمز و مشکی را به دو سر سیم پیچ اولیه وصل کنید و در صورت درستی باید صدای بوق شنیده شود.
  • برای تست بوق سیم پیچ ثانویه سلکتور مولتی متر را روی بازر قرار دهید سپس پراب‌های قرمز و مشکی را به دو سر سیم پیچ ثانویه وصل کنید و در صورت درستی باید صدای بوق شنیده شود.
  • در حالتی که برق اسپیکر وصل باشد ولتاژ‌های اولیه و ثانویه ترانس را اندازه بگیرید.
  • ولتاژ ثانویه ترانس (3 سیم آبی و مشکی) را اندازه بگیرید. برای این کار سلکتور مولتی متر را روی ولتاژ AC قرار دهید سپس پراب قرمز را به سیم آبی وصل کنید و پراب مشکی را به سیم مشکی کانکتور مشکی پاور وصل کنید که مولتی متر باید 12+ ولت و 12- ولت را نشان دهد.
  • ولتاژ اولیه ترانس را اندازه بگیرید. برای این کار سلکتور مولتی متر را روی ولتاژ ACقرار دهید سپس پراب قرمز را به سیم ورودی ترانس (220 ولت) و پراب مشکی را به سیم مشکی (G) که نزدیک کلید قطع و وصل قرار دارد وصل کنید. مولتی متر باید مقدار 220 ولت را نشان دهد. دقت کنید که در حین کار پراب‌ها به هم برخورد نکنند چون اتصال کوتاه می‌شود و از آنجایی که ولتاژ 220 ولت ولتاژ بالایی است خطر برق گرفتگی وجود دارد.
  • روشن می‌شود ولی یکی از بلندگو‌ها کار نمی‌کند.
  • به جای بلندگوی مشکل دار یک بلندگوی سالم قرار دهید شاید مشکل از بلندگو باشد.
  • تقویت کننده جریان (IC AMP) مربوط به بلندگوی مشکل دار را تست کنید. برای تشخیص اینکه کدامIC AMP متعلق به بلندگو مشکل دار می‌باشد کمی دست خود را مرطوب کنید (پارچه خیس) سپس دست خود یا پارچه را پشت تمام IC AMP در پشت بورد بکشید، هر کدام از بلندگو‌ها که تق تق کرد آن تقویت کننده جریان مربوط به همان بلندگو و سالم می‌باشد. در صورتی که صدایی شنیده نشد  IC AMP های دیگر را نیز چک کنید تا IC خراب شناسایی شود سپس IC مربوطه را تعویض کنید. دقت کنید اگر صدای تق تق شنیده نشد مطمئنا IC خراب است.
  • به جای بلندگوهای مشکل دار بلندگوی سالم قرار دهید شاید مشکل از بلندگو باشد.
  • IC AMP تمام بلندگو‌ها را چک کنید و اگر صدای تق تق شنیده نشد IC ها را تعویض کنید.
  • در صورتی که با تعویض همه IC AMP ها مشکل برقرار بود IC Pre AMP را تست کنید.
  • کابل ورودی صدا از مادربورد را تست بوق کنید.
  • در سیستم‌های دیجیتال اگر ایراد همچنان برقرار بود ممکن است IC Volume Control سوخته باشد.
  • از سالم بودن بندگو‌ها مطمئن شوید. برای این کار از بلندگو‌ها تست بوق بگیرید که در صورت سالم بودن باید صدای بوق شنیده شود. همچنین پرده Cone بلندگو‌ها را چک کنید شاید پارگی داشته باشد.
  • خازن‌های بورد اسپیکر و پل دیود را چک کنید.
  • لحیم سردی مدار را چک کنید.
  • پتانسومتر را با اسپری خشک تمیز کنید. بدین صورت که اسپری را از سوراخ‌های انتهایی پایه‌ها به داخل پتانسومتر بپاشانید.
  • اگر پتانسومتر درست نشد آن را تعویض کنید.
  • روشن می‌شود ولی تمام بلندگو‌ها کار نمی‌کنند.
  • روشن می‌شود، صدا دارد ولی صدا نویز (خش خش) دارد.
  • در اسپیکر‌های آنالوگ درجه ولوم (پتانسیومتر) درست کار نمی‌کند.

به شکل زیر توجه کنید.

پتانسیومتر یک مقاومت 3 پایه با یک اتصال یا دکمه متحرک قابل تنظیم برای تقسیم ولتاژ می‌باشد. نقاطی که با رنگ قرمز مشخص شده اند سوراخ هایی هستند که از طریق آن‌ها می‌توان پتانسومتر را تمیز کرد.

در اسپیکر‌های دیجیتال با کم و زیاد کردن ولوم، صدای تق تق به گوش می‌رسد.

  • از سالم بودن بندگو‌ها مطمئن شوید. برای این کار از بلندگو‌ها تست بوق بگیرید که در صورت سالم بودن باید صدای بوق شنیده شود. همچنین پرده Cone بلندگو‌ها را چک کنید شاید پارگی داشته باشد.
  • خازن‌های بورد اسپیکر و پل دیود را چک کنید.
  • لحیم سردی مدار را چک کنید.
  • اگر درست نشد مربوط به IC Colume Control می باشد.
  • صدای بم شدیدی از یکی از بلندگو‌ها به گوش می‌رسد.
  • سریعا اسپیکر را خاموش کنید.
  • ممکن است IC AMP به گونه ای سوخته باشد که تمام ولتاژ مستقیما از IC Pre AMP به بلندگو برسد یعنیIC AMP یک سر شده است. برای پیدا کردن IC AMP خراب ممکن است شکسته باشد. می‌توانید آن را تست حرارت کنید یا با پارچه خیس روی آن بکشید و به صدای تق تق توجه کنید.
  • ممکن است پرده Cone به بلندگو چسبیده باشد و دلیل این امر این است که IC AMP اتصال کرده است و جریان زیادی به بلندگو رسیده و باعث چسبیده شدن پرده شود.
  • مربوط به لحیم سردی است.
  • کابل ورودی صدا از کارت صدای مادربورد به اسپیکر را تست بوق کنید. ممکن است کابل خراب باشد.
  • اسپیکر با ضربه کار می‌کند.
  • بلندگو‌ها صدای نویز (اکو) دارند.

سوال دارید؟ 

۱۸ شهریور ۹۹ ، ۱۳:۲۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مونا حبیبی زاده

چرا نباید از یک هندزفری به صورت مشترکی استفاده کنیم؟

 برخی افراد هنگامی که از حمام و یا استخر خارج می شوند عادت به خشک کردن گوش هایشان با گوش پاکن دارند ولی نمی دانند که این عادت بد می تواند چقدر دردسرساز باشد . برخی دیگر با کلید ، چوب کبریت و هر وسلیه خارجی دیگر با گوش خود بازی می کنند که در بسیاری از موارد باعث بروز عفونت در گوش می شود.

 

ادامه مطلب...
۱۷ شهریور ۹۹ ، ۱۳:۴۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مونا حبیبی زاده

به این نکته ها برای امنیت خرید اینترنتی توجه کنید

خرید آنلاین خیلی ساده و راحت است. فقط چند کلیک ساده نیاز است که محصول را سفارش دهید و جلوی درب منزل تحویلش بگیرد.بدون هیچ دردسری و خیلی راحت فقط با چند کلیک در فروشگاه‌های آنلاین می‌توانید محصول‌ها را مقایسه کنید.

 

ادامه مطلب...
۱۳ شهریور ۹۹ ، ۱۴:۰۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مونا حبیبی زاده