در اکثر گوشی های جدید و گران قیمت جک 3.5 میلی متری صدا حذف شده و دیگر امکان اتصال مستقیم هندزفری های سیمی قدیمی به این گوشی ها وجود ندارد. اکنون بهترین راه اتصال هندزفری های سیمی برای این گوشی ها استفاده از هندزفری های با کانکتور Type-C است که به صورت مستقیم به گوشی متصل می شوند. اما این مدل هندزفری ها در بازار کمتر شناخته شده هستند و هنوز توسط همه کاربران استفاده نمی شوند. پیشنهاد می کنیم برای اینکه بیشتر با این نوع هندزفری ها و همه مزایا آن آشنا شوید، حتما این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

هندزفری تایپ سی چیست؟

امروزه یکی از مهم ترین وسایل جانبی تلفن همراه و کامپیوتر، هندزفری می باشد. به کمک هندزفری می توانید در شرایط مختلف مثلا در حین کار و رانندگی به مکالمه بپردازید و یا موسیقی مورد علاقه خود را گوش دهید. هندزفری تایپ سی هم یکی از مدل های هندزفری است که از طریق رابط Type-C به تلفن همراه یا سایر دستگاه ها متصل می شود. اکثر برندهای بزرگ دنیا مثل شیائومی و سامسونگ در کنار عرضه گوشی، تبلت و دیگر دستگاه‌های هوشمند معمولاً هندزفری تایپ سی را به‌عنوان یکی از پرکاربردترین لوازم جانبی ارائه می‌کنند. 

انواع هندزفری Type-C بر اساس کاربری

در دسته بندی دیگری هندزفری ها از نظر کاربرد به سه دسته ی هندزفری ساده ، هندزفری مانیتورینگ و هندزفری گیمینگ تقسیم می شوند:

  • هندزفری ساده برای مکالمه ی روزانه و گوش دادن به موسیقی استفاده می شود و با توجه به قیمت کم آن ها نمی توان توقع زیادی از آن ها داشت.
  • هندزفری مانیتورینگ کاربردهای حرفه ای تری مانند تنظیم موسیقی و صدا دارد و به دلیل امکان پخش صدای با کیفیت از قیمت بالایی برخوردارند.
  • هندزفری گیمینگ برای گیمرهای حرفه ای که به دنبال هیجان بیشتر بازی هستند، پیشنهاد می شود. در ساخت این هندزفری ها معمولا از نورپردازی RGB برای جلوه زیباتر استفاده می شود.

چرا جک 3.5 میلی متری از گوشی ها در حال حذف شدن است؟

همه چیز از ورود پورت های USB-C و جایگزینی آنها با پورت های Micro USB شروع شد. پورت USB-C دارای امکانات بسیار پیشرفته تری مانند سرعت شارژ و انتقال داده بیشتر و سریعتر نسبت به پورت های میکرو یو اس بی است و امکانات بهتری را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد. همچنین این پورت قابلیت سازگاری بهتری با انواع دستگاه ها دارد و شرکت های حوزه تکنولوژی امیدوارند که در آینده بتوانند آن را به یک درگاه ارتباطی جامع تبدیل کنند.

بسیاری از شرکت های تولید کننده موبایل تصمیم گرفتند که در برخی محصولات خود (اکثرا محصولات رده بالا و گران قیمت) درگاه جک 3.5 میلی متری را حذف کنند تا پورت Type-C تنها درگاه ارتباط سیمی در آنها باشد. یک علت دیگر برای حذف درگاه AUX وجود دارد و آن محدودیت فضای داخلی موبایل است، زیرا با استفاده از پورت USB-C به جای جک 3.5 میلی متری و حذف آن جای بیشتری را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد.

البته این تصمیم به مذاق اکثر کاربران خوش نیامده و مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است. همچنین بسیاری از کاربران کماکان خواهان استفاده از درگاه AUX برای اتصال هندزفری هایشان هستند و علاقه ای به جایگزین کردن آن با یک هندزفری با کانکتور تایپ سی یا هندزفری بلوتوثی ندارند.

 

راه حل های جایگزین کردن جک 3.5 میلی متری

افرادی که گوشی آنها درگاه AUX ندارد سه راه برای اتصال هندزفری به گوشی خود دارند؛ خرید هندزفری با کانکتور تایپ سی، خرید تبدیل AUX به USB-C و در نهایت استفاده از هندزفری های بلوتوثی بی سیم. اولین راه حل یعنی خرید هندزفری تایپ سی، آسان ترین و راحت ترین گزینه برای اتصال با سیم هندزفری است که این افراد می توانند انتخاب کنند.

تنها کافی است که یک هندزفری سیمی با کانکتور تایپ سی برای گوشی خود تهیه کنید تا از گوش دادن به موسیقی با گوشی خود لذت ببرید. اما مشکلی که وجود دارد این است که هندزفری های USB-C چندان مورد استقبال کاربران قرار نگرفته اند، به همین دلیل هنوز بسیاری از هندزفری ها با کانکتور جک 3.5 میلی متری تولید می شوند.

از طرفی کانکتور تایپ سی هزینه تولید بیشتری داشته و به همین دلیل هندزفری های تایپ سی قیمت بالاتری نسبت به مدل های با جک 3.5 میلی متری دارند. راه حل دوم خرید تبدیل جک 3.5 میلی متری به Type-C است که محبوبیت بیشتری نسبت به راه حل اول در بین کاربران دارد. معمولا اکثر کاربرانی که گوشی آنها فاقد درگاه AUX است، ترجیح می دهند هزینه ای برای خرید هندزفری و هدفون تایپ سی نپردازند و با یک تبدیل، هندزفری های قدیمی خود را به گوشی وصل کنند. این روش از نظر مالی نیز کم هزینه است و خیلی از کاربران یکی از این تبدیل ها را برای خود تهیه می کنند.

سومین راه حل این است که کلا دور هندزفری های سیمی را خط کشیده و یک هندزفری بلوتوثی بی سیم برای خود تهیه کنید. 

یک هندزفری تایپ سی خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

بگذارید همین الان خیالتان را راحت کنیم، مهم ترین تفاوت بین یک هندزفری سیمی با پورت تایپ سی و جک 3.5 میلی متری فقط همان تفاوت بین سوکت است و در سایر ویژگی ها استانداردهای مشابهی دارند. این یعنی ویژگی هایی مثل کیفیت و طول کابل، قابلیت مکالمه، قطر درایو و کیفیت صدا و… باید در هنگام انتخاب یک هندزفری تایپ سی خوب بررسی شود. اما آیا همه هندزفری های تایپ سی با گوشی ما سازگار هستند؟ آیا گوشی هایی که هر دو پورت تایپ سی و جک هندزفری دارند هم می توان به آنها هندزفری تایپ سی وصل کرد؟ این مهم ترین سوالی است که باید در هنگام خرید یک هندزفری به آن پاسخ داده شود.

مقایسه هندزفری تایپ سی با هندزفری بلوتوثی

هندزفری های بلوتوثی مشکلات اتصال سیمی را ندارند و نیاز نیست نگران گره خوردن سیم و ساپورت کردن گوشی از پورت اتصال هندزفری باشید و تنها کافی است بلوتوث خود را روشن کرده تا هندزفری شروع به پخش موسیقی و صدا کند. البته مشکلی که این هندزفری ها دارند این است که پس از هر چند ساعت استفاده، نیاز به شارژ مجدد باتری دارند. در مدل های ارزان قیمت مساله شارژ باتری و ساعت های آماده به کار بیشتر نمایان می شود و ممکن است پس از مدتی این موضوع برای فرد آزار دهنده شود. از طرفی هندزفری های بلوتوثی، حتی ارزان ترین مدل هایشان، قیمتی به مراتب بالاتر از هندزفری های سیمی دارند که همین موضوع باعث می شود بسیاری از کاربران از پرداخت این هزینه منصرف شوند.

در مقابل هندزفری های سیمی با کانکتور تایپ سی به صورت مستقیم و بدون نیاز به روشن کردن بلوتوث به گوشی وصل می شوند و مساله شارژ باتری را ندارند. همچنین در بسیاری از هندزفری های بلوتوثی (به خصوص مدل های ارزان قیمت) مقداری تاخیر در پخش صدا وجود دارد که برخی به همین دلیل ترجیح می دهند همچنان از هندزفری های سیمی استفاده کنند. بنابراین به عنوان یک نتیجه گیری کلی می توان گفت که انتخاب بین یک هندزفری سیمی تایپ سی یا هندزفری بلوتوثی بستگی به راحتی، سلیقه و بودجه شما دارد.

 

جمع بندی

با ورود پورت Type-C به دنیای گوشی های هوشمند، همه دستگاه ها و لوازم جانبی موبایل نیز به ناچار در حال تغییر سوکت خود و جایگزینی آن با سوکت Type-C هستند. یکی از این تغییرات حذف جک 3.5 میلی متری صدا از برخی گوشی های هوشمند است که باعث شده تا تولید کننده های لوازم جانبی سراغ تولید هندزفری های تایپ سی بروند. اما هنوز معایب هندزفری تایپ سی به طور کامل برطرف نشده است و در برخی موارد نیز مشکلاتی همچون عدم سازگاری با برخی گوشی ها وجود دارد. به نظر شما آیا حذف جک 3.5 میلی متری از گوشی های هوشمند کار درستی است و آیا شما علاقه ای به استفاده از یک هندزفری با سوکت Type-C دارید؟