دراین مقاله قصد داریم معیارهای انتخاب یک اسپیکر مناسب را توضیح دهیم تا با مطالعه این مقاله شما بتوانید اسپیکر مناسب و دلخواه خود را انتخاب و خریداری کنید و از موسیقی که گوش می کنید لذت ببرید.

راهنمای خرید اسپیکر و بلندگو

طراحی:
طراحی مناسب و دقیق بلندگو‌ها یکی از عوامل موثر در افزایش کیفیت صدا است، به طور مثال خرید یک اسپیکر با بدنه‌ای مناسب، مانع از ایجاد صدای نامناسب در هنگام پخش صدای بم می‌شود همچنین طراحی مناسب بلندگو‌ها باعث افزایش زاویه پخش توسط اسپیکر می‌شود که این عامل در تاثیر‌گذاری بیشتر روی کاربر موثر است. از طرفی طراحی مناسب بلندگو خود باعث افزایش جذابیت آن برای کاربر می‌شود که این عامل یکی از دلایل مهم در خرید اسپیکر مناسب توسط اکثر کاربران ایرانی محسوب می‌شود.

اندازه اسپیکر:
اندازه اسپیکر تاثیر بسیاری در کیفیت صدای خروجی آن دارد. اسپیکر های بزرگتر نسبت به کوچکتر ها از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. ( اسپیکر تسکو معمولا این ویژگی را دارد) 

حساسیت اسپیکر:
مورد مهم دیگر در انتخاب اسپیکر حساسیت آن است،در واقع این فاکتور کیفیت رابطه بین اسپیکر و پخش کننده را تعیین می کند.حساسیت معمول 88db/Watt است و حساسیت مناسب 90db/Watt است. برای انتخاب یک اسپیکر خوب حساسیت 90db کافی است که این عدد در هدفون ها به 120db هم می رسد.

وات واقعی اسپیکر:
برای بیان میزان توان واقعی بلندگو از واحدی به نام RMS استفاده می‌شود. در اصل RMS واحدی است که نشان دهنده توان واقعی تقویت‌کننده و بلندگو‌ها است و با توجه به این واحد می‌توان به راحتی به میزان توان صوتی که یک بلندگو قادر به ایجاد آنها است پی برد، همچنین از طرفی واحدی به نام Pmpo نیز روی بلندگو‌ها نوشته می‌شود که این واحد در اصل یک واحد قراردادی هست که از حاصل ضرب وات واقعی در مضربی مشخص به دست می‌آید.

امپدانس اسپیکر:
در مشخصات یک اسپیکر عدد 8 اهم را مشاهده  خواهید کرد، این به این معنا نیست که امپدانس فقط همین عدد 8 است. در واقع امپدانس رابطه مستقیم با فرکانس دارد، متناسب با میزان فرکانس این مقدار بین 3.6 تا 14 اهم تغییر می کند و امپدانس متوسط 8 اهم است.

فرکانس قابل پشتیبانی:
اصطلاحی در سیستم‌های صوتی به نام میزان فرکانس قابل پردازش وجود دارد که این اصطلاح در سیستم شنوایی انسان نیز صادق است. در حالت کلی گوش طبیعی انسان قادر به شنیدن اصواتی ما بین 20 تا 20هزار ‌هرتز است و در صورت افزایش فرکانس بیش از این مقدار قادر به شنیدن آن نخواهیم بود، پس در صورت تمایل به انتخاب یک بلندگوی مناسب سعی کنید، بلندگویی بخرید که طیف گسترده‌ای از فرکانس‌های قابل شنیدن توسط گوش را پشتیبانی کند.

وات خروجی:
معروف ترین مشخصه یک اسپیکر میزان وات خروجی آن است که هرچه این عدد بزرگتر باشد قدرت صدای خروجی آن بیشتر است،دقت کنید که بعضی شرکت های سازنده از وات اسمی استفاده می کنند. مشخصات اسپیکر را با دقت بخوانید و اگر با 2 عدد وات خروجی مواجه شدید عدد کوچکتر وات واقعی اسپیکر است.

فرکانس خروجی:
اگر در مشخصات اسپیکر با عددی مانند 38Hertz - 22000Hertz مواجه شدید،عدد کوچکتر نشان دهنده باس است و هرچه این عدد کوچکتر باشد باس عمیق تری خواهید داشت.

کانال‌های خروجی:
 امروزه اکثر اسپیکرها دارای حداقل 2 کانال اصلی و یک کانال صدای بم هستند که این عامل باعث تاثیر‌گذاری بهتر در هنگام شنیدن صدا‌های مختلف می‌شود، اما به علت پیشرفت و تعبیه کارت‌های صدای چند کاناله روی مادربورد‌ها، کم کم این بلندگو‌ها جای خود را به بلندگو‌های چند کاناله می‌دهد،سعی کنید بلندگویی تهیه کنید که حداقل از 4 کانال اصلی و یک کانال برای صدای بم داشته باشد.

 

سیستم تنظیم‌صدای مرکزی:
سیستم تنظیم‌صدای مرکزی و یا کارت صدا در رایانه هم از موارد تعیین کننده‌ی کیفیت صدای خروجی است. اگر کارت صدای سیستم و یا کنترلر مرکزی از انواع نا مرغوب است، خرید یک اسپیکر قدرتمند و گران قیمت، هیچ توجیهی ندارد. همچنین به نوع خروجی کارت‌صدا و کنترلر مرکزی توجه کافی داشته باشید. خروجی ممکن است از انواع دیجیتال یا آنالوگ باشد. این کاملا واضح است که سیستم صوتی مورد پسند شما، حتما باید توسط کارت صدا یا کنترلر مرکزی پشتیبانی شود.