واقعیت این است که سیستم عامل ویندوز پر از میانبرها و خدعه هایی است که طیفی 90 درصدی از کاربران به هیچ وجه آنها را نمی شناسند و در نتیجه از مزایای آنها بی بهره اند. شناخت ترفند های ویندوز 7 ضمن آنکه میتواند بسیاری از امور معمول در ویندوز را ساده و سل سازد، گاهی میتواند منجر به متعجب شدن دوستان شما نیز بشود!

در این مطلب میخواهیم شما را با چند نمونه از ترفندهای ویندوز 7  و ابزارهای کاربردی در دل ویندوز آشنا سازیم. تکنیک های ویندوز 7 البته به همین موارد ختم نمیشود و ما در اینجا تنها موارد پر کاربرد و جالب توجه را برای کاربران بازگو میکنیم. مواردی که قطعا در خصوص آنها اطلاعات کمی در بین کاربران وجود دارد:


  • ترفند های ویندوز 7 : بالا بردن سرعت اینترنت با یک دستور ساده در ویندوز

در ویندوز قابلیتی وجود دارد به نام QoS Packet Scheduler که این موضوع 20% از پهنای باند اینترنت شما را محدود می‌کند. در صورتی که به این قابلیت نیازی ندارید با غیرفعال کردن آن می‌توانید با آزاد کردن پهنای باند گرفته شده سرعت اینترنت خود را تا حد چشم‌گیری بالا ببرید. در صورتی که از سرعت اینترنت خود ناراضی هستید از این ترفند بهره بگیرید.


بدین منظور:

  1. با فشردن کلیدهای ترکیبی Win+R وارد Run شوید.
  2. در Run عبارت gpedit.msc را تایپ کرده و OK را کلیک کنید.
  3. منتظر بمانید تا Group Policy اجرا شود.
  4. در بخش Local Computer Policy و زیر Computer Configuration گزینه Administrative Templates را گسترش دهید (با کلیک بر روی علامت + کار آن انجام دهید).
  5. در لیست باز شده گزینه Network را نیز گسترش دهید.
  6. حال (ترفندستان) در این لیست Qos Packet Scheduler را انتخاب کنید.
  7. به گزینه‌هایی که در سمت راست ظاهر می شوند دقت کنید.
  8. بر روی Limit reservable banddata-xwidt کلیک راست کرده و Edit را انتخاب کنید.
  9.  پس از این که پنجره Limit reservable banddata-xwidt Properties باز شد گزینه Enabled را انتخاب کنید.
  10. مشاهده می‌کنید که با انتخاب آن در روبروی Banddata-xwidt Limit مقدار پیش‌فرض آن یعنی 20 درصد به نمایش در می آید.
  11. به جای عدد 20 مقدار 0 را تایپ کرده و OK را کلیک کنید.
  12. حال به Control PanelNetwork and InternetNetwork Connections رفته و بر روی کانکشنی که از طریق آن به اینترنت متصل می‌شوید راست کلیک کرده و دکمه Properties را انتخاب کنید.
  13. به برگه Networking بروید و دقت کنید که Qos Packet Scheduler فعال باشد (تیک کنار آن مشاهده شود).
  14. این پنجره را OK کنید.
  15. رایانه خود را Restart کنید.

بالا بردن سرعت اینترنت - ترفند های ویندوز 7 - ترفندهای ویندوز 7

 


  • ترفند های ویندوز 7 : راهی متفاوت برای دسترسی به Task Manager: 

اغلب کاربران از کلیدهای ترکیبی Alt + Ctrl + Del و یا راست کلیک بر روی نوار وظیفه برای دسترسی به Task Manager استفاده میکنند. باز کردن این ابزار به این روش منجر به آن میشود که سیستم با کمی تاخیر و کندی آن را اجرا کند که دلایل تکنیکی پشت این قضیه وجود دارد.

اما راه دیگر برای باز کردن این ابزار بدون کندی سیستم استفاده از کلیدهای Ctrl + Shift + Esc است.


  • ترفند های ویندوز 7 : استفاده از جعبه سیاه ویندوز 7:

برای شروع اجازه دهید تا قابلیتی با نام جعبه سیاه را به شما معرفی کنیم که بتوانید با استفاده از آن تمامی کارهای خود در سیستمتان را ضبط کنید. با اینکار شما می توانید تمام آموزش هایی را که دوست دارید بعدا مجددا مرور کنید را ضبط کرده و در صورت نیاز به آن مراجعه کنید. برای اینکار کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در صفحه دسکتاپ روی star کلیک کنید.
  • عبارت psr را در پنجره Run و یا جستجو وارد کنید.
  • در پنجره ای که برایتان باز می شود، با استفاده از دکمه start Record میتوانید تمامی فعالیت های خود را ضبط کنید.
  • در نهایت باید با استفاده از دکمه stop record عمل ضبط را متوقف سازید. پس از آن صفحه ای برایتان باز خواهد شد که نام و محل ذخیره کردن این فایل را از شما خواهد پرسید.
  • این برنامه تمامی کلیک ها و فعالیت هایی را که در طول ضبط انجام داده اید را در قالب عکس در یک صفحه ایکسپلورر ذخیره خواهد کرد.

جعبه سیاه ویندوز 7 - ترفند های ویندوز 7 - ترفندهای ویندوز 7

 


  • ترفند های ویندوز 7 :  غیر فعال کردن پورت های USB :

حتما شما هم دیده اید که در برخی از مراکز و کافی نت ها برای جلوگیری از ویروسی شدن سیستم ها، پورت های USB را غیر فعال کرده اند و شما نمی توانید که اطلاعات داخل فلش و یا USB خود را ببینید. با اینکار شما سیستم خود را در برابر ویروس هایی که از طریق USB وارد می شوند ایمن می کنید. مراحل زیر را دنبال کنید:

  • عبارت Regedit را در کادر جستجو از منوی Start تایپ کنید.
  • بعد از باز شدن پنجره رجیستری، مسیر زیر را دنبال کنید.
  • HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\UsbStor
  • پس از آن با دابل کلیک بر روی گزینه Start پنجره ای برایتان باز خواهد شد که باید مقدار Value data آن را به ۴ تغییر دهید و بالعکس برای فعال کردن پورت ها باید عدد ۴ را به ۳ در همین مسیر تغییر دهید.

غیرفعال کردن پورت usb - ترفند های ویندوز 7 - ترفندهای ویندوز 7


  • ترفندهای ویندوز 7 : لرزاندن پنجره‏ها

فرض کنید چندین پنجره مختلف را به طور همزمان در محیط ویندوز باز کرده‏اید. در نسخه‏های پیشین ویندوز برای اینکه این پنجره‏ها را ببندید، ناچار بودید تک تک پنجره‏ها Close یا Minimize کنید.

اما با استفاده از این ترفند ویندوز 7 که Aero Shake نام دارد، کافی است تا پنجره‏ای که قصد دارید آن را باز نگه دارید را گرفته و با استفاده از ماوس کمی آن را بلرزانید. خواهید دید که سایر پنجره‏ها Minimize خواهند شد. با انجام مجدد این کار پنجره‏های کوچک شده مجدداً بازیابی خواهند شد. به این قابلیت در این ترفند به تفصیل پرداخته شده است.

 


  • ترفندهای ویندوز 7 : ویندوز XP در ویندوز 7

یکی از مشکلاتی که کاربران در ویندوز ویستا زیاد با آن سر و کار داشتند عدم اجرای برخی برنامه‏های سازگار با ویندوز XP در محیط ویندوز ویستا بود. مایکروسافت در ویندوز 7 چاره‏ای برای این مشکل پیدا کرده است.

با استفاده از XP Mode شما می‏توانید به طور مجازی ویندوز XP را در دل ویندوز 7 داشته باشید و با استفاده از آن هر برنامه سازگار با XP را همانند گذشته اجرا کنید.

برای استفاده از XP Mode شما ابتدا بایستی نرم افزاری به نام Windows Virtual PC را دانلود و نصب کنید. سپس XP Mode را در درون آن اجرا نمایید. برای دانلود این دو می‏توانید از http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/download.aspx اقدام نمایید.


  • ترفند های ویندوز 7 : افزودن ساعت کشورهای مختلف به ساعت ویندوز ۷
  1. اگر تمایل دارید که در هر زمانی از ساعت کشورهای مختلف دیگر نیز مطلع شوید این آموزش را دنبال کنید.
  2. روی ساعت در سمت راست نوار وظیفه کلیک کنید.
  3. در پنجره ای که باز می شود گزینه Change date and time settings را بزنید.
  4. در پنجره بعدی به تب دوم یعنی Additional clocks بروید.
  5. در این تب دو گزینه show this clock مشاهده می کنید که با فعال کردن هر یک می توانید ساعت کشور های دلخواه خود را به ساعت سیستم بیافزایید.

 

تنظیم ساعت در ویندوز 7 - ترفند های ویندوز 7 - ترفندهای ویندوز 7

 


  • ترفند های ویندوز 7 : یک راه ساده و سریع برای تنظیم صفحات نمایش چندگانه

آیا تاکنون پیش آمده که کامپیوتر خود را به بیش از یک مانیتور یا پروژکتور متصل نمایید؟ در ویندوز 7 تنظیم این صفحان نمایش چندگانه در یک ثانیه امکان پذیر است! کافی است کلیدهای ترکیبی Win+P را فشار دهید و تنظیمات صفحه نمایش را اعمال نمایید.


  • ترفند های ویندوز 7 : رابط کاربری بهتر در خصوص دستگاه‏های جانبی متصل به کامپیوتر

در ویندوز 7، پس از کلیک (ترفندستان) بر روی منوی Start بخش جدیدی به نام Devices and Printers به چشم می‏خورد. در این بخش دستگاه‏های متصل به کامپیوتر اعم از پرینتر و حافظه‏های قابل حمل با تصویر مرتبط به هر کدام وجود دارد. با راست کلیک بر روی هر یک از دستگاه‏ها امکانات منحصر به فردی نظیر آپدیت و تنظیمات قابل دسترسی است.


  • ترفند های ویندوز 7 : سرعت کپی کردن فایل ها را افزایش دهید

مایکروسافت تلاش کرده بود در ویندوز 8 سرعت کپی کردن فایل ها را افزایش دهد. با اینکه سرعت این کار در ویندوز 8 نسبت به سایر نسخه های این سیستم عامل بالاتر است، اما هنوز هم با مقدار ایده آل فاصله دارد. اگر دوست دارید سرعت کپی کردن فایل ها را افزایش دهید کافی است از برنامه TeraCopy استفاده کنید. این برنامه جایگزین دیالوگ کپی فایل ها در ویندوز خواهد شد و باید گفت با انجام این کار افزایش سرعت قابل توجهی را مشاهده خواهید کرد.


  • ترفند های ویندوز 7 : تغییر منوی Send to

حتما با منوی Send to  آشنا هستید. کافی است روی هر پوشه یا فایلی در ویندوز کلیک راست کنید و در میانه های منوی باز شده send to را پیدا کنید. در حالت عادی گزینه هایی مانند desktop، mail و فشرده سازی در این منوی فرعی وجود دارند اما می تواند خیلی راحت آن را به گونه ای که خودتان دوست دارید تغییر دهید تا گزینه های مورد نظر شما در آن نمایش داده شوند. برای این کار به مسیر زیر بروید:

C:\users\*username*\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\SendTo

در این بخش تعدادی فایل مشاهده می کنید که مشابه همان مواردی هستند که در منوی فرعی send to نمایش داده می شوند. برای اینکه گزینه ای را از send to  حذف کنید خیلی راحت باید همان مورد را از پوشه ای که در آن حضور دارید حذف کنید. از طرف دیگر برای اینکه گزینه جدیدی را اضافه کنید فقط کافیست پوشه ای را که می خواهید در بخش send to نمایش داده شود کپی کرده و آن را در همین قسمت paste کنید.

 



جمع بندی : 

با این ترفند های ویندوز 7 می توانید باعث می شوند پی سی شما سریع تر و ایمن تر کار کند و حتی کار با آن برای شما تبدیل به نوعی تفریح شود.