با توجه به علاقه وافر نسل جوان به شنیدن صدای با کیفیت در خودرو، بسیاری از تولیدکنندگان خودرو در سراسر جهان همان طور که به فناوری ساخت و تجهیزات ایمنی و پیشرانه کارآمد برای محصولات خود فکر میکنند دنبال یافتن بهترین سیستمهای صوتی و تصویری نیز هستند که همین موضوع باعث شده هماکنون خودروهای مدل روز با امکاناتی بسیار حرفهای در این زمینه روانه بازار شوند.
هرچند مدتی است با توجه به فناوری های جدید تولید خودرو، پیشرفت های قابل ملاحظه ای هم در سیستم صوتی و تصویری آنها صورت گرفته و ایجاد تغییر در آنها تقریبا غیراقتصادی یا غیرممکن است، اما باز هم علاقه مندان به شنیدن صدای با کیفیت و البته قدرت بالا به امکانات مالتی مدیای موجود در خودروهای مدرن بسنده نمی کنند و برای بالاتر بردن کیفیت و قدرت آنها در تلاشند؛ تلاشی که بازار گرم و پرمراجعه ای را در همه فصول سال ایجاد کرده است.
این در حالی است که در کشورمان هنوز برخی خودرو ها با ابتدایی ترین امکانات صوتی روانه بازار می شوند، بنابراین جای تعجب نیست که بازار خرید و فروش سیستم های صوتی و تصویری بسیار پررونق بوده و گروه زیادی را چه در صف خریداران و چه در بخش فروشندگان به خود مشغول کرده است.
از این رو بازار جام جم این هفته روانه مراکز خرید سیستم های صوتی و تصویری اتومبیل پایتخت کشور شده تا از چندوچون خرید یک سیستم مناسب برای خودروی شما بگوید و به قول معروف دودوتای این بازار را برای شما به چهار تا برساند. پس اگر شما هم برای این آخر هفته خود برنامه ریزی کرده اید تا روانه بازار شوید قبل از حرکت، خواندن این گزارش خالی از لطف نیست.
هدفتان از خرید چیست؟
قبل از وارد شدن به بحث اصلی یعنی معرفی سیستم های موجود در بازار لازم به یادآوری است که باید هدف و انگیزه تان را از خرید سیستم صوتی یا تصویری برای خودرو مشخص کنید تا با دیدن صدها مدل موجود در بازار دچار سردرگمی نشده و اقتصادی تصمیم بگیرید.
تجربه نشان داده بسیاری از خریدارانی که بدون برنامه روانه این بازار می شوند هنگام دیدن برندها و محصولات مختلف موجود در بازار دچار سردرگمی شده و با خریدی نامناسب روانه منزل می شوند. همین موضوع باعث شده بسرعت از خرید خود پشیمان شده و نسبت به تغییر آن اقدام کنند و این یعنی غیراقتصادی عمل کردن.
پس برای جلوگیری از این موضوع و البته کمک به حساب بانکی خودتان قبل از این که روانه مراکز خرید شوید خوب درباره هدف خودتان فکر کنید و آنچه را از سیستم صوتی و تصویری اتومبیل خود می خواهید روی کاغذ بیاورید. با این کار وقتی به فروشگاه ها مراجعه می کنید می دانید از فروشنده چه می خواهید و در گرداب تعریف و تمجیدهای وی برای فروختن محصول مورد نظرش گرفتار نمی شوید.
بودجه ای در نظر بگیرید
تنوع محصولات و لوازم جانبی صوتی و تصویری خودرو در سراسر جهان بخصوص کشوری مثل ایران بسیار بالاست و انواع و اقسام برندها در بازار خودنمایی می کنند، اما این شما هستید که قرار است مبلغی برای خرید یکی از آنها هزینه کنید پس برای این که بتوانید با بودجه ای متناسب با توان مالی خودتان بهترین گزینه را انتخاب کنید قبل از این که روانه بازار شوید بهتر است با نظری کاملا ثابت، بودجه مورد نظر خودتان را تعیین کنید و مبلغ کمی هم به عنوان مابه التفاوت انتظارات خودتان با واقعیت بازار در نظر بگیرید و به همان اندازه خرید کنید.
خوب تحقیق کنید
برای خرید سیستم های صوتی و تصویری اتومبیل عجله کردن کار عاقلانه ای نیست. بنابراین اگر قصد خرید مناسبی دارید قبل از ورود به فروشگاه ها خوب تحقیق کنید و با توجه به دو مرحله قبل یعنی بودجه و خواسته خودتان از سیستم موردنظر سعی کنید بهترین برندها و البته کارآمدترین را انتخاب کنید و با این اطلاعات روانه بازار شوید.
برای به دست آوردن این اطلاعات نیازی نیست در گرمای تابستان یا سرمای زمستان آواره کوچه و خیابان شوید یا این که از دوست و آشنا درباره سیستم صوتی خودرویشان بپرسید بلکه کافی است سری به دنیای مجازی بزنید تا با انبوهی از اطلاعات فنی و حرفه ای سیستم های صوتی مناسب برای خودروهای مختلف روبه رو شوید، هرچند در این دنیا نیز می توانید خرید کنید، اما دست نگه دارید و فقط نظاره گر باشید و اطلاعات جمع کنید. چون گاهی این نوع خریدها نیازمند صبر و حوصله است و باید محصول مورد نظرتان را از نزدیک ببینید.
از این مراحل تئوری و مقدماتی که بگذریم حالا نوبت به عمل رسیده است. به طور کلی برای جمع آوری سیستم صوتی اتومبیل ابتدا به یک دستگاه پخش کننده یا همان ضبط خودمانی نیاز داریم و پس از آن، اسپیکر یا باند می تواند قدرت دستگاه پخش کننده را برای شما به ارمغان آورد. این ابتدایی ترین سیستم صوتی است که با توجه به علاقه و بودجه مشتری می تواند با اجزایی چون آمپلی فایر، ساب وفر، تیوتر، کامپونت، میدرنج، میدبیس و... کامل تر یا حرفه ای تر شود.
با این حال یک نکته را برای خرید خودتان همواره درنظر داشته باشید که برای لذت بردن از سیستم صوتی و تصویری اتومبیل خود باید دستگاه های متناسب و باکیفیت را با یکدیگر به کار گیرید نه این که هر کدام از بخش های توضیح داده شده برای خودشان سازی جدا بزنند.
سیستم پخش
به طور کلی سیستم های پخش کننده رایج در بازار ایران به گروه های زیر تقسیم بندی می شوند.
تیپ (کاست):
پخش های تیپ یا کاست خور معمولا یک کاست را درون خود جای داده و دارای چهار خروجی صدا 40 وات (PMPO) و معمولا این پخش ها فاقد خروجی ساب یا آمپلی فایر هستند.
هرچند مدت هاست این نوع پخش کننده را از ذهن خود پاک کرده ایم، اما اکنون برخی خودروها با این نوع سیستم پخش روانه بازار مصرف می شوند یا این که از گذشته به صورت فابریک در خیابان های کشور تردد می کنند.
این در حالی است که در نمونه های کمی جدیدتر برخی از آنها این قابلیت را دارند که سیستم چنجر (سی دی چنجرها معمولا از سه تا 12 سی دی را در خود جای می دهند و اکثر آنها فاقد قدرت پخش فرمت MP3 و دیگر فرمت ها جز Audio هستند) را نیز به آنها متصل کرد، اما اصلی ترین خصوصیت مثبت این نوع پخش ها، رادیوی قوی آنهاست.
پخش CD:
پخش های سی دی معمولا یک جایگاه برای ورود سی دی دارند و به مدل های مختلف تقسیم می شوند. برخی از آنها امکانی مشابه با امکانات پخش های تیپ دارند و برخی هم امکانات اضافه مانند تنظیمات بیشتر، امکان اتصال به آمپلی فایرها و خروجی تا هشت عدد. اکثر پخش های سی دی اتومبیل قادرند سی دی هایی با فرمت MP3 و Wav را بخوانند؛ در حالی که بیشتر مدل های موجود امروز بازار قابلیت ورودی صدا چون USB و مموری و AX را نیز دارند.
پخش کننده DVD:
پخش های دی وی دی قادر به خواندن اکثر فرمت ها هستند و چند خروجی و چند ورودی دارند. قابلیت اتصال مانیتور (تا شش عدد) در برخی از آنها وجود دارد. با وجود این، ویژگی منفی اکثر پخش های دی وی دی، خروجی های ضعیف صوتی آنهاست که برای سیستم های حرفه ای کارایی ندارند. اتصال دوربین عقب، دوربین مادون قرمز، GPS و... از امکانات اضافه دی وی دی هاست.
سیستم های معروف پخش در بازار ایران
به طور کلی در بازار سیستم های صوتی و تصویری ایران دو گروه محصولات وجود دارد؛ یکی برای آنها که زیاد در قید و بند کیفیت نیستند و گروه دیگر برای علاقه مندان به صدای خوب است. در بخش اول که شامل سیستم های ارزان قیمت می شود می توان به برندهایی چون استار، سونی، کن وود، نینا، مکسیدر، امری، سیرا، مارشال و چند مدل دیگر اشاره کرد. این سیستم ها به وفور قابل دسترس است.
اما در بخش دیگر یعنی آنها که برای کیفیت صدا و تصویر هزینه می کنند چند مدل پخش از کارخانه هایی محدود محبوبیت خاصی پیدا کرده اند که مهم ترین آنها مدل های مختلف از برندهای معتبر پایونیر و جی وی سی است.
پخش های پایونیر به علت تنظیمات زیاد و کیفیت صدای بالا بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند و جی وی سی به دلیل طول عمر بالا و اپتیک قوی (ضدشوک برای خواندن سی دی در لرزش های خودرو) نیز از محبوبیت مناسبی میان متقاضیان برخوردار است؛ در حالی که اگر از لحاظ قیمت بخواهیم این دو برند را با یکدیگر مقایسه کنیم برند جی وی سی اقتصادی تر از محصولات پایونیر است. درباره کشور سازنده این محصولات نیز باید در نظر داشته باشید که مثل دیگر محصولات، ساخت چین است که یکه تاز میدان شده ولی اگر دنبال لوازم حرفه ای هستید محصولات انگلستان، سنگاپور و مالزی نیز در بازار کشورمان موجود است.
اسپیکرها
پس از خرید دستگاه پخش کننده نوبت به اسپیکر خواهد رسید. وسیله ای که قرار است صدای باکیفیت را برای ما پخش کند. از آنجا که هم اکنون سیستم استریو در صدا محبوب ترین است، بنابراین بدون تردید نیازمند دو دستگاه اسپیکر در خودروی خودمان هستیم که گاهی این تعداد به شش یا هشت عدد نیز خواهد رسید.
به طور کلی در بازار دو نوع باند به شکل های مختلف داریم که یک گروه به باندهای گرد و دیگری به باندهای خربزه ای معروف هستند.
لازم به یادآوری است هر یک از این گروه ها دارای کارایی و کیفیت های متفاوتی هستند که به آنها می پردازیم.
باندهای گرد:
این باندها که معمولا در روکش در یا در تاقچه عقب خودرو از آنها استفاده می شود معمول ترین نوع اسپیکر در بازار و مدل های فابریک کارخانه ای است، اما اگر به دنبال سیستم حرفه ای صوتی و تصویری برای خودروی خودتان هستید بد نیست بدانید این نوع باندها قابلیت اتصال به آمپلی فایر را ندارند. قدرت پخش صدا در این نوع باندها که برای سیستم های فابریک خودروها مناسب هستند در جلوی اتومبیل ده وات و در عقب 40 وات خواهد بود.
باندهای خربزه ای:
این گروه از اسپیکرها که جزو گروه حرفه ای ها قرار می گیرند به گروه های مختلفی تقسیم بندی می شوند. گروه اول باندهایی با قدرت کمتر از 40 وات و گروه دیگر بالاتر از 40 وات هستند، اما مهم ترین نکته در این نوع باندها کیفیت بالای صدا هنگام استفاده از حداکثر توان است به طوری که هرگز دچار لرزش صدا نخواهند شد. درباره برندهای موجود بازار ایران می توان به نوع حرفه ای، جی بی ال در کنار دیگر برندها مثل سونی، پایونیر و کن وود اشاره کرد.
گارانتی را از یاد نبرید
با توجه به موارد یاد شده و گروه بندی انواع سیستم های صوتی و تصویری خودرو، هم اکنون می توانید روانه بازار شود، اما فراموش نکنید از هر نوع یا محصولی که می خرید به مدت زمان گارانتی و البته شرکت گارانتی کننده آن خوب توجه داشته باشید، چون لوازم الکترونیک واقعا نیازمند خدمات پس از فروش و گارانتی های معتبر است.
متوسط قیمت برخی ضبط و باندهای موجود در بازار تهران
همان طور که قبلا نیز اشاره شد، ضبط و باندهای موجود در بازار به دو گروه معمولی و تخصصی تبدیل شده اند. به گزارش جام جم، در بخش معمولی می توانیم محصولاتی از حدود صدهزار تا 250 هزار تومان در برندهای چینی خریداری کنیم و در بخش حرفه ای ها نیز از 250 هزار تا دو میلیون تومان می توانیم دستگاه پخش در نظر بگیریم، این در حالی است که در بخش اسپیکر ها نیز این قانون باز هم پایدار است و برای چینی های معمولی حدود 70 هزار تومان و برای حرفه ای ترها باید تا 250 هزار تومان در نظر بگیرید.
در همین حال باید حدود 40 هزار تومان برای نصب سیستم های کاملا معمولی و تا 500 هزار تومان برای نصب سیستم های حرفه ای هزینه کنید؛ هزینه ای که به رقم خرید اجناس شما اضافه می شود.
منبع: