از نگاه اقتصاد می توان تفاوت میان عمده فروشی و خرده فروشی را اینگونه دید:عمده فروش ها بر خلاف خرده فروش ها نه نیازی به تبلیغ و ترویج کالا دارند و نه به جو حاکم بر بازار اهمیت می دهند.

تفاوت بزرگ دیگر حجم معاملات و گستردگی حوزه های عملکرد است. نیاز به گفتن نیست که حجم معاملات یک عمده فروش قابل مقایسه با خرده فروش نیست و از طرف دیگر خرده فروش ها عمدتا در حوزه های تخصصی و محدود کار می کنند حال آنکه یک عمده فروش بسته به سرمایه، ارتباطات و تجهیزات انبارداریش می تواند در هر زمینه ای دست به خرید و فروش

بزند.تفاوت سوم به نگاه دولت برای اخذ مالیات باز می گردد. عمده فروش ها و خرده فروش ها بر اساس قوانین اقتصادی در دو گروه متفاوت برای محاسبه مالیات بر درآمد قرار می گیرند.

تفاوت های کلیدی بین خرده فروشی و عمده فروشی

نکات زیر تفاوت عمده فروشی و خرده فروشی در فروش محصولات را تشریح می کنند :

  • عمده فروشی به معنای فروش کالا با حجم زیاد و قیمت پایین است. کسب و کارهایی که کالاها را به مصرف کنندگان نهایی و با حجم اندک  می فروشند، به عنوان خرده فروش شناخته می شوند.

 

  • عمده فروشی ارتباط بین تولید کننده و خرده فروش را بر عهده دارد درحالی که خرده فروشی مسئول ارتباط میان خرده فروش و مشتری است.

 

  • بین قیمت خرده فروشی و عمده فروشی کالای خاص تفاوت های زیادی وجود دارد ، به عنوان مثال قیمت خرده فروشی همواره بالاتر از قیمت عمده فروشی است.

 

  • آنقدر که در کسب و کار خرده فروشی به هنر فروش نیاز است ددر کسب و کارهای عمده فروشی این الزام خیلی مورد توجه نیست.

 

  • اندازه کسب و کارهای عمده فروشی به مراتب بزرگتر از خرده فروشی بوده و عمده فروش نیاز به سرمایه بسیار بالا دارد.

 

  • در خرده فروشی ، مغازه دار خرده فروش می تواند آزادانه کالاها را انتخاب کند در حالی که عمده فروشان به دلیل خرید عمده چنین امتیازی ندارند.

 

  • یکی از عناصر مهم در خرده فروشی محل کسب و کار است در حالی که در عمده فروشی چنین پارامتری در درجه اهمیت پایینی قرار دارد.

 

  • در عمده فروشی نیاز به تبلیغات چندانی نیست ، اما خرده فروشی برای جلب توجه مشتری به شدت به این پارامتر وابسته است.

 

 

منبع