در دنیای تجارت مدرن به لطف پیشرفت ارتباطات و تکنولوژی، راههای زیادی برای بازاریابی ایجاد شده است. در این مطلب به بررسی یکی از هیجانانگیزترین این راهها با عنوان افیلیت مارکتینگ میپردازیم.
یکی از مهمترین عناصر تجارت در بازارهای شلوغ قرن بیست و یکم، بازاریابی است. بازاریابی به صورت ساده لغتی است که به مطالعه و مدیریت روابط داد و ستدی اطلاق میشود. این مفهوم روند تجاری خلق روابط با مشتریان راضی را تشریح میکند. بازاریابی یکی از اصلیترین راهها برای جذب مشتریان است. این امر میتواند در راستای جلب نظر مصرفکنندگان یا دیگر سازمانها انجام بگیرد. یکی از روشها در این مهم، بازاریابی همکاری در فروش است. در این مقاله سیستم همکاری در فروش را بررسی میکنیم.
افیلیت مارکتینگ چیست ؟
سیستم همکاری در فروش روندی است که در آن فرد یا سازمانی با انجام بازاریابی برای فرد یا سازمانی دیگر، درصدی از فروش آن را به عنوان دستمزد دریافت میکند. حوزه تخصصی همکار بازاریاب تاثیری در روند سیستم افیلیت مارکتینگ ندارد. در صنعت بازاریابی چهار فاکتور مهم فروشنده، اعضای شبکه، ناشر (همکار) و مشتری وجود دارند. با افزایش پیچیدگی ساختار بازارها در سالهای اخیر، گروههای جدیدی شامل سازمانهای مدیریت همکاری، ابر همکاریها و خرده فروشان خارجی نیز ظهور یافتهاند.
فعالیتهای گروههای افیلیت مارکتینگ معمولا با سایر روشهای بازاریابی چون بازاریابی اینترنتی رابطهای تنگاتنگ دارند. با این حال اموری چون انتشار مطلبی مبنی بر بررسی یک محصول تنها در سیستم همکاری فروش مشاهده میشوند. افیلیت مارکتینگ شباهتهای زیادی با روش بازاریابی ارجاعی نیز دارد. هر دوی این روشها شامل استفاده از سازمانی خارجی برای تبلیغ محصولات میشوند. از تفاوتهای این دو روش میتوان به نقطه اتکای آنها در سازمان اشاره کرد. مهمترین عنصر در افیلیت مارکتینگ، انگیزههای مالی هستند؛ این در حالی است که بازاریابی ارجاعی سنگ بنای خود را بر اعتماد دو طرفه و روابط شخصی بنا میکند.
{باخرید کیف و کاور گوشی مناسب از موبایل خود محافظت کنید}
افیلیت مارکتینگ چگونه کار می کند؟
مهمترین ویژگی سیستم بازاریابی همکاری تقسیم وظایف بازاریابی و خلق محصولات بین تمامی ذینفعان است. این روش زمینه را برای استفاده از مهارتها و استعدادهای افراد و سازمانهای مختلف فراهم میکند. این امر منجر به بروز استراتژیهای پر بازده میشود. در هر سیستم افیلیت مارکتینگ سه گروه فروشنده و تولید کننده، همکار یا بازاریاب و مصرف کننده وجود دارند.
فروشنده میتواند خرده فروش، مغازهدار یا تولیدکننده محصول باشد. این محصول میتواند شی فیزیکی مانند محصولات خانگی یا سرویسهای آموزشی باشد. این فروشنده در برخی موارد به عنوان برند نیز خطاب میشود. او نقشی فعال در تمامی قسمتهای بازاریابی محصول دارد. همکار یا ناشر، فرد یا سازمانی است که محصولات تولیدکننده را برای مشتریان احتمالی تبلیغ میکند. به عبارت دیگر، بازاریابان همکار، مصرفکنندگان را متقاعد به خرید محصولات میکنند. آنها در صورت موفقیت در کار خود، بخشی از سود به دست آمده را به عنوان کمیسیون دریافت خواهند کرد. مصرف کنندگان نیز مهمترین عامل پیشبرنده بازاریابی همکاری هستند. آنها با خرید محصولات، منبع درآمد شماره یک تولیدکننده و بازاریاب به حساب میآیند.
چرا باید از افیلیت مارکتینگ استفاده کرد؟
یک بازاریاب دلایل زیادی برای گرایش به سیستم بازاریابی همکاری دارد. درآمد دائمی و پایدار را میتوان مهمترین آنها دانست. یک فرد شاغل در حوزهی افیلیت مارکتینگ ممکن است حتی در هنگام خواب خود نیز درآمد داشته باشد (مانند فروشگاه های اینترنتی). آنها با سرمایهگذاری در محصولات مناسب تا زمان سوددهی آن درآمدی ثابت خواهند داشت. در سیستم بازاریابی همکاری نیازی به وجود بخش پشتیبانی مشتریان نیست. افراد و سازمانهای فعال در حوزه افیلیت مارکتینگ تنها رابطی بین تولیدکننده و مصرفکننده هستند.
شاید بتوان یکی از جذابترین جنبههای افیلیت مارکتینگ را امکان کار از خانه دانست. علاوه بر این، شروع به کار در این حوزه نیازی به سرمایه چشمگیر ندارد. هر کس میتواند در سیستم بازاریابی همکاری مشغول به کار شود. آزادی عمل بالای این شغل آن را به انتخابی مناسب برای فریلنسرها تبدیل کرده است. افراد شاغل در حوزه افیلیت مارکتینگ مسیر کاری خود را آزادانه مشخص میکنند. آنها کنترل کاملی بر زندگی حرفهای خود دارند. حرفه بازاریابی همکاری درآمد و پاداشی متناسب با عملکرد فرد به او عطا میکند. از مهمترین نکات در افیلیت مارکتینگ سئو است. یک فرد شاغل در این حوزه باید به خوبی ارزشهای سئو را درک کرده و مهارت بالایی در پیادهسازی صحیح آن پیدا کند.
انواع بازاریابی در فروش :
اکثر بازاریابان فعال در سیستم بازاریابی همکاری در فروش از روشهایی ثابت برای جذب و حفظ مشتریان استفاده میکنند. با این حال بین سازمانها و افراد این حوزه تفاوتهایی وجود دارد. یکی از فعالترین گروهها در زمینه افیلیت مارکتینگ، اینفلوئنسرها هستند. اینفلوئنسر فردی است که به وسیله محبوبیت در شبکههای اجتماعی، توانایی تاثیر گذاری بر جمع کثیری از مردم را دارد. آنها از طریق سیستم بازاریابی همکاری سود خوبی به جیب میزنند. دومین گروه فعال در حوزه افیلیت مارکتنیگ، بلاگرها هستند. آنها با آگاهی از نحوه کار موتورهای جستجوگر اینترنتی، تاثیر فراوانی در میزان فروش یک محصول دارند.
از دیگر انواع بازاریابی همکاری در فروش خلق سایتهای کوچک متمرکز است. سازمانهای همکار میتوانند با اشتراک تصاویر و لینکهای مختص به بخشی از محتوای تولیدکننده، توجه گروه خاصی از مشتریان را به آن جلب کنند. یکی دیگر از راههای بازاریابی همکاری استفاده از اصول بازاریابی ایمیلی است. این روش با وجود قدیمی بودن هنوز کارآیی خود را از دست نداده و میتواند راهی مناسب برای شناساندن یک محصول به مخاطبان باشد. عامیانهترین راه بازاریابی همکاری، تبلیغ محصولات در سایتهای بزرگ و مشهور است. این سایتها معمولا بخشی برای بنرها و لینکهای متمرکز بر این حوزه دارند. آنها بخشی از درآمد خود را از طریق برقراری ارتباط بین مخاطبان خود و همکاران دریافت میکنند.
منبع: